Monday

Cara Jahit Kain Baju Kurung part 1 Cara mengukur dan melukis pola

Cara Jahit Kain Susun. Cara mengambil ukuran kain daripada kain contoh dan cara melukis pola.

Ada yang panggil kain susun tepi, ada yang panggil kain baju kurung kerana biasa dipadankan dengan baju kurung, dua-dua benda yang sama. Jom kita belajar cara menjahit kain susun a.k.a kain baju kurung ni.

Sebelum tu, ukur dulu. Saya bagi contoh cara mengukur kain baju kurung menggunakan kain contoh:

Ukuran yang perlu diambil adalah seperti berikut:

A = ukuran punggung
B = ukuran pinggang
C = labuh kain

Ukur betul-betul ukuran kain tu. Kalau ukur dan rasa ukuran keseluruhan tak sama, pandai-pandai la ambik ukuran yang dirasa paling hampir.


Anda boleh terus ambil ukuran dari kain contoh dan terus ukur di kain kerana kain baju kurung hanya berbentuk empat segi empat. Tapi, lebih baik kita belajar cara standard untuk membuat pakaian. Jadi kita akan sediakan pola kain susun terlebih dahulu.

Kain sudah di ukur, selepas ini kita akan melakar pola kain baju kurung.

Inilah cara melukis pola kain susun.

A = ukuran punggung yang diambil dari kain contoh
C = labuh kain yang diambil dari kain contoh
F = bahagian susun kain. Boleh ikut ukuran pada kain contoh ataupun ikut ukuran standard. Satu susun             lebarnya 3.5 - 4 inci. Standardnya 3.5 inci sahaja, tp ada juga pelanggan yang mintak buat bahagian tersebut lebih besar. Ye la, citarasa setiap orang kan berbeza-beza...

Kemudian lukis pola pada kertas minyak. Kalau tak ada, guna kertas surat khabar yang disambung-sambung. Lukis pola seperti di atas.

Lepas ni kita potong kain.


Boleh download PERCUMA panduan lengkap Cara Jahit Baju Kurung Tradisional di link ini (Untuk tempoh terhad sahaja): http://www.panduanbajukurung.com/DowloadEbookBajuKurungTradisionalSecaraPercuma.html

Dapatkan juga panduan lengkap Cara Menjahit Baju Kurung Moden, Kurung Riau/ Pahang, Pelbagai Jubah (A cut, moden, Peplum, Princess, Empire) dan Baju Melayu di link tersebut. 


Friday

Resepi Biskut Oat

Hari raya dah lama lepas tapi hari raya yang seterusnya lambat lagi..tp, tetap nak keluarkan gambar-gambar yang dah lama terperam dalam PC. Ini dia resepi biskut raya yang mudah dan cepat, resepi biskut oat.



Bahan-bahannya:

150g tepung gandum
50g tepung jagung
200g oat (100 gram dikisar halus)
200g marjerin
150g gula kastor
sesudu kecil emplex (tak ada pun tak apa)
sebiji kuning telur dan sedikit oat untuk hiasan (tak ada pun tak apa)

Cara-caranya:

Putar marjerin dan gula hingga kembang. Di dalam bekas lain, campur tepung gandum, tepung jagung dan emplex , kacau sebati kemudian ayak ke dalam campuran gula dan marjerin. Kemudian masukkan semua oat. Uli sebati. Canaikan adunan kemudian potong bentuk empat segi macam dalam gambar.

Adunan tidak sesuai di tekap dengan acuan kerana tepinya jadi tak cantik disebabkan oat kasar yang terkeluar di tepi.

Kemudian sapukan kuning telur di atasnya dan tabur sedikit kepingan oat. Lagi cantik kalau ditabur dengan coklat urai warna-warni. Kemudian bakar sehingga bahagian bawah biskut berwarna keperang-perangan. Dapatlah hasil biskut oat macam dalam gambar.

Selamat Mencuba.